Apua pihakivien valintaan
Feb 27, 2024Jos Sinulla on tulevalle kesälle mietinnässä pihakiveyksen teko ja ihmettelet, minkälaisen kiven sitä valitsisikaan lukemattomista vaihtoehdoista, niin lue nämä vinkit ensin. Voi olla, että niiden avulla valittavien kivien määrä ainakin supistuu. Lähinnä käsittelen tätä betonikivien näkökulmasta, koska luonnonkivien materiaalit ja asennus eroaa betonikivestä jonkun verran.
Mitä väliä on kiven paksuudella?
Jos puhutaan tosiaankin lähinnä betonikivistä, niin paksuudella on vaikutusta kiven kestoon. Jos olet tekemässä kiveystä alueelle, jossa liikut autolla tai johon pysäköit autosi, voi henkilöauton alle periaatteessa valita 50 tai 60 mm paksun kiven. Mutta mikäli on mahdollisuus, että joskus kiveyksen päältä liikkuu raskaampaa kalustoa kuin henkilöauto, kannattaa valita 80 mm paksu kivi.
Toisaalta itse valitsen pääsääntöisesti kaikkialle, missä moottoriajoneuvolla liikutaan, 80 mm paksun kiven, vaikka kyseessä olisi vain henkilöauto. Koska jos joskus paikka myydään eteenpäin, niin kuka pystyy takaamaan, ettei seuraavalla asukkaalla ole tarpeita käyttää siinä myös vähän raskaampaa kalustoa?
Kävellen kuljettaville alueille voi valita ohuemman kiven tai laatan.
Kuva: Rudus Golf-kivi on oiva valinta, jos haluaa läpäisevän ja ruohoa tai vaikka kivikkoperennoja kasvavan kiveyksen. Sopii myös auton alle, sillä kiven paksuus on 80 mm.
Entä kiven koko sivusuunnassa?
Paksuus ei ole ainoa asia, mikä vaikuttaa ajoneuvojen alle laitettavan kiven materiaalivalinnassa. Jos kivet asennetaan asennushiekan tai kivituhkan päälle eikä esim. kiinnitetä niitä betoniin, ei kannata käyttää kovin isoja laattoja. Isoilla laatoilla saa melko nopeasti pintaa aikaiseksi, mutta auton alla ne eivät pääsääntöisesti toimi, elleivät ne ole tosi paksuja laattoja (ja silloinkin se saattaa olla kyseenalaista). Se johtuu siitä, että ensinnäkään laattoja ei enää tiivistetä koneellisesti asennuksen jälkeen kuten pienemmille kiville tehdään. Toisekseen ehkä osin juuri tämän tiivistämisongelman vuoksi laatta helposti keikahtaa pois paikaltaan, jos auton rengas osuu sopivasti laatan saumaan.
Pienemmillä betonikivillä saa kestävämmän pinnan kuin laatoilla, sillä ne tiivistetään paikalleen asennuksen jälkeen. Tällä tavalla kivet jämähtävät paikalleen, asennushiekka nousee alhaalta päin kiven saumaan ja ylhäältä päin tulee vastaan saumaushiekka.
Kuva: Ladontasuuntaa vaihtamalla voidaan tehdä lisää kiinnostavuutta kiveykseen. Rudus kartanokivi musta. Muurikivi: Rudus antikko profiloitu musta.
Kiveysalueen koon ja muodon vaikutus
Ladontakuviota kannattaa aina miettiä myös etukäteen, jotta kivien määrä saadaan oikein tilausvaiheessa. Etenkin jos alue on kovin laaja, kannattaa miettiä, miten saumat tulevat ja miltä ne näyttävät. Esimerkiksi, jos haluaa käyttää neliskanttista kiveä ja latoa ruutuladonnalla eli pitkillä saumoilla, on työssä oltava äärimmäisen tarkka, jotta lopputulos näyttää tarvittavien kallistustenkin kanssa hyvältä.
Isoilla alueilla ja myös sellaisilla alueilla, joissa kiveysaluetta rajaavat rakenteet ovat toisiinsa nähden vinossa, voi olla viisasta käyttää useampaa eri kivikokoa, jolloin yhtä pitkää, suoraa saumaa ei synny lainkaan. Toki joskus voi kikkailla myös ladontasuuntia tai jopa kivimallia vaihtamalla jollakin loogisella kohtaa kiveystä.
Kuva: Jos rakenteet kiveyksen ulkopuolella ovat joka suuntaan vinoja, voi olla viisasta käyttää useampaa eri kivikokoa, jolloin suoraa, pitkää saumaa ei synny haittaamaan erilaisia linjoja (kuva vas.). Isoilla alueilla sauma katkeaa myös ladontakuviovalinnalla, joka tässä kuvassa on ns. kalanruotoladonta (kuva oik.). Vasemmalla HB patinoitu patiokivi musta, oikealla vanha eurokivi, jota ei kaiketi valmisteta enää.
Entä värit ja pintakäsittelyt?
Nykyisin on saatavilla suorastaan kiitettävä määrä erilaisia värejä ja pintakäsittelyitä, joten siinä voi käyttää mielikuvitusta. Ne ovat suurelta osin maku- ja mielipideasioita, mutta itse sanoisin, että liikaa ei kannata alkaa sekoittaa eri värejä ja pintakäsittelyitä, eikä kovin usein ole sellaistakaan tilannetta, jossa olisi perusteltua käyttää kovin radikaalia väriä.
Itse mietin kiveyspintaa yleensä pihan lattiana, jonka ei tarvitse nousta ympäristöstään varsinaisesti esiin. Siksi useimmiten valitsen väriksi mustan tai harmaan sävyjä ja teen kiveyksen ulkonäöllisen mielenkiinnon mieluummin joko pintakäsittelyvalinnalla tai kivikokoja ja ladontamalleja vaihtamalla. Myös reunakivivalinnalla vaikutetaan ulkonäköön.
Pintakäsittelyistä hiekkapuhallettu ja patinoitu ovat omia suosikkejani, joita tulee toisinaan käytettyä. Hiekkapuhallettu on mielestäni tyylikkään ja arvokkaan näköinen kivi ja patinoitu taas tuo mukavaa rouheutta ja sopii kontrastin tuojaksi myös uuteen, moderniin pihaan.
Muista tehdä hyvä pohjatyö!
Millään kivivalinnalla ei lopulta ole merkitystä, jos et tee pohjatöitä hyvin. Etenkin autolla liikuttavilla alueilla ja paikoilla, jotka pidetään talvella auki, on oltava erityisen hyvin tehdyt, routimattomat ja kantavat pohjat. Se tarkoittaa meillä Suomen oloissa riittävää routaeristystä ja tarpeeksi paksuja, tiivistettyjä murskekerroksia kivipinnan alla. Lisäksi on huolehdittava ylimääräisten vesien pääsystä pois sekä pohja- että pintakerroksista.
Niin ikään asennushiekka- tai kivituhkakerros, joka on suoraan kiven alla, tulee osata tehdä hyvin. Jos hiekkaa on toisessa paikkaa 10 cm ja toisessa 2 cm, on melko todennäköistä, että kiveys painuu epätasaisesti.
Koko piha-alueen pohjien tärkeydestä olen kirjoittanut aiempaan blogiini enemmän: Se ihan kaikista tärkein asia pihan rakentamisessa.
Kivivalmistajilla on verkkosivuillaan runsaasti tietoa itse kivistä mutta myös asennuksista. Esimerkiksi Rudukselta löytyy tietoa runsaasti. Kannattaa ajan kanssa niihin tutustua, tai sitten pyytää jeesiä meiltä.
Onko Sinulla edessä uuden pihan rakentaminen? Rakentamisprosessissa on useita kohtia, jotka kannattaa ottaa huomioon hyvissä ajoin, mielellään jo siinä vaiheessa kun rakennusta suunnitellaan. Tässä n. 17 minuutin minikoulutuksessani saat kuulla tärkeimmät vinkit, millä pääset paremmin hyvään lopputulokseen ja säästät matkan varrella euron jos toisenkin!